מדריך לגיזום עץ זית

עץ זית הוא אחד העצים המלכותיים והמרשימים שאנחנו יכולים לגדל בגינה!

עץ הזית מאפיין מאוד את הנוף במדינת ישראל, נותן הרבה צל ומוסיף יופי לכל שטח ירוק

כדי לתחזק עץ זית ולוודא שהוא מניב ובריא, יש צורך לגזום אותו אחת לתקופה. אבל לעתים רחוקות, לצערנו גם יש צורך לכרות עצי זית לחלוטין, מסיבות שונות.

גיזום עץ זית ניתן לבצע בעצמנו באמצעות מגזמת (גוזם גדר חיה)

בכל הנוגע לכריתה, לעומת זאת, מומלץ לפנות לאנשי מקצוע, שיעשו שימוש במסור שרשרת ויבצעו את הפעולה בצורה מקצועית ובטיחותית ככל האפשר.

אז מתי צריך לגזום, מתי צריך לכרות, איך להשתמש במגזמת ומסור שרשרת ואיך מבצעים גיזום יעיל, טוב ומהיר?

כל עוד תדעו איך לעבוד עם הכלים, איך לזהות את הצורך בגיזום או כריתה ואיך לבצע את השלבים בצורה נכונה, תוכלו לבצע את הפעולות על הצד הטוב ביותר!

בתור התחלה, כתבנו עבורכם טיפים מעולים ומפורטים לגיזום וכריתה של עץ זית, אז הכינו את המגזמת והתחילו את התהליך.

טיפ ראשון: מתי צריך לגזום את העץ?

גיזום של עץ זית הוא חלק חשוב מאוד מתחזוקה של העץ ושמירה עליו בריא לאורך שנים. אם תבצעו גיזום איכותי ושנתי, תוכלו אף למנוע את הצורך בכריתה בשל מחלה.

המטרה של גיזום עם מגזמת היא, בין היתר, “לפתוח” את העץ, כך שהוא יקבל יותר שמש. אם לא גוזמים את העץ, החלקים שנמצאים בצל לא מגדלים את הפרי; ברגע שאתם גוזמים את העץ, אתם למעשה מאפשרים לשמש להיכנס פנימה וכך משפרים את התנובה של העץ.

שימו לב, אין לגזום את העץ עם מגזמת בשנתיים הראשונות של העץ, ומומלץ לא לגעת בעץ עד שהוא לפחות בן ארבע.

טיפ שני: כך תבצעו גיזום לעץ זית

ברגע שמגיע הזמן לגזום את העץ, זהו את הענפים העיקריים שמונעים מאור השמש לחדור למרכז עץ. באמצעות מגזמת, הסירו את אותם ענפי “מפתח”. אחרי שהסרתם את הענפים המרכזיים, הסירו את הענפים שמתחילים להיות צפופים במרכז העץ. זו כבר נחשבת עבודת תחזוקה.

אם אתם מעוניינים שעץ הזית לא יצמח יותר מדי לגבוה, ניתן להשתלט על הגובה של העץ באמצעות גיזום של הענפים הגבוהים ביותר עם המגזמת.

אם העץ שלכם מאוד עתיק וגבוה, יש לגזום אותו בצורה דרסטית כדי שיתחיל להניב שוב, ולגזום בגובה של מטר או שני מטר. אם העץ משמש ליופי ואתם לא משתמשים בזיתים, אין צורך לגזום את הענפים הגבוהים!

תוהים מה זה מגזמת? מגזמת, או בשמה אחר, “גוזם גדר חיה”, היא מכשיר שנועד לגזום ענפים דקים בצורה מהירה ויעילה ואף בכמות גבוהה.

המגזמת היא חשמלית, ובנויה ממנוע וממסרה המניעים להבים. באמצעות המגזמת תוכלו לגזום את ענפי עץ הזית שלכם ביעילות ובמהירות ולתחזק את העץ. לא צריך להיות אנשי מקצוע כדי להשתמש במכשיר הזה, וגם אנשי ‘עשה זאת בעצמך’ יכולים להשתמש בכלי בקלות.

טיפ שלישי: הזמן הטוב ביותר לגזום עץ זית

הזמן הטוב ביותר לגיזום של עצי זית עם מגזמת הוא בסוף החורף, באביב או בקיץ המוקדם. חכו עם הגיזום עד שהגשם מפסיק, אחרת העץ יכול ‘לחלות’; עץ זית יותר רגיש בתקופת החורף ויכול להינזק, ולכן עדיף לחכות עם הגיזום עד שמזג האוויר טוב יותר.

שימו לב, יש לגזום עץ זית בכל שנה, כל פעם קצת, כדי לשמור על תחזוקה נכונה לאורך שנים. בכל שנה בתקופה של הפרי, בחנו את העץ – בדקו אילו ענפים מניבים הרבה פרי, ואילו ענפים נראים יבשים, שבורים, עייפים או צומחים בצורה אנכית. את הענפים האלו עליכם לגזום בתקופת הגיזום הבאה.

“כלל אצבע” אומר שציפור אמורה להצליח לעוף דרך העץ; אם העץ צפוף מדי עם ענפים אנכיים באמצעו, יש צורך להסיר את אותם ענפים.

כמו כן, אם אתם מבחינים בצמיחה שמתרחשת מתחת ל”מזלג” העיקרי של העץ, למשל צמיחה של עלים בבסיס העץ, יש צורך להסיר אותם בכל זמן (בין אם חורף או קיץ). הענפים האלו הם לרוב ענפים קטנים שצומחים בצורה אנכית או כלפי מטה, והם גם פוגמים במראה האסתטי של העץ ובצורה היפה שלו.

טיפ רביעי: שימוש במסור שרשרת חשמלי ונטען

מעבר לשימוש במגזמת, אם אתם צריך לגזום ענפים עבים במיוחד, השתמשו במסור שרשרת. זה בעיקר תקף אם אתם גוזמים עץ מאוד עתיק ומוזנח, וחייבים להסיר ענפים עבים ותיקים.

מומלץ להשתמש במסור נטען, נוח וקל משקל, כדי למנוע עייפות של הזרוע, וכן קחו הפסקות מפעם לפעם – זו עבודה לא פשוטה! בעת הביצוע, עמדו על אדמה ישרה ויציבה, וכן חבשו קסדה, הרכיבו משקפי מגן, וכן עטו כפפות ובגדי עבודה.

טיפ חמישי: זהו מתי צריך לכרות

דיברנו עד כה על גיזום, אבל מה אם צריך לכרות? בשלב הראשון, עליכם להבין אם אכן צריך לכרות את עץ הזית. הסיבה לכריתת עץ זית יכולה לנבוע מכמה סיבות – למשל, אם העץ נרקב וחולה ואין כל דרך להשיבו לחיים, או אם העץ מהווה סכנה מהותית ומפגע בטיחותי.

עץ יכול להוות סכנה בטיחותית אם שורשיו גורמים נזק לצנרת או לחילופין עשויים לפגוע ברשתות החשמל. סיבות נוספות יכולות להיות כשאתם נמצאים בתהליך שיפוץ או בנייה וזקוקים לפנות את השטח.

שימו לב, אם הכריתה מתבצעת מסיבה שאינה עץ חולה, ניתן גם להעתיק את עץ הזית למקום אחר – דרך מעולה להשאיר את העץ בחיים. כמו כן, חשוב לדעת שזה לא חוקי לכרות עצים שאינם חלק מהשטח הפרטי שלכם; במקרה בו העץ אינו חלק מהשטח הפרטי אך אתם סבורים שהוא מהווה סכנה בטיחותית, יש לקבל היתר ממשרד החקלאות וקק”ל.

כריתה של עץ היא תהליך מורכב שיכול להיות מסוכן. בניגוד לגיזום, שניתן לבצע בעצמנו בקלות וללא חשש, כשמדובר על כריתה של עץ מומלץ לפנות לאנשי מקצוע עם רישיון ותעודות בכריתת עצים, שמחזיקים בתעודה גם ממשרד החקלאות ומגיעים עם אישורים מטעם הרשויות.

לפני שמבצעים את הכריתה, בדקו מול אנשי המקצוע אם אכן ניתן להעתיק את העץ למקום אחר, כך שאולי תוכלו להציל את העץ.

כלי עבודה וגינון, כריתה וגיזום של עצים ושיחים ב-GREEN WORKS ישראל

כפי שכבר הזכרנו, חלק בלתי נפרד מתהליך נכון, מיטבי ואפקטיבי של גזימה וכריתה הוא שימוש בכלי העבודה הנכונים. כלי עבודה איכותיים, עוצמתיים, אך עדיין קלי משקל ונוחים לעבודה הם הכלים האידיאליים ביותר לתפקיד.

הכלים הטובים ביותר הם כלים חשמליים נטענים, כאלו שלא זקוקים לכבל חשמלי והם ניידים לחלוטין (בכל זאת, אנחנו נמצאים בגינה או בטבע, ולא תמיד יש מקור חשמל).

כלים כאלו תוכלו למצוא בחברת GREEN WORKS ישראל, שמייבאת את מוצרי GREENWORKS TOOLS, חברה גרמנית המתמחה בפיתוח וייצור כלי עבודה וכלי גינון נטענים וחשמליים.

החברה מספקת כלים כמו מגזמת ומסור שרשרת שהם איכותיים, יעילים, נוחים לעבודה ומתאימים גם לאנשי מקצוע וגם לחובבנים שאוהבים לעבוד בעצמם. אם אתם זקוקים לכלי עבודה לכריתה או לגיזום של עצים, אנחנו מזמינים אתכם להציץ באתר, ולהזמין כלי עבודה ירוקים וידידותיים לסביבה עד אליכם, במשלוח מהיר!

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות