קונים חממה? עצות וטריקים למציאת חממה מצוינת

חממות משמשות כמגנים בין הטבע לבין הצמחים שאנו מגדלים בתוכן. השליטה במיקרו-אקלים המתקיים בתוך החממות מתבצעת באמצעות ויסות זרימת אנרגיית חום, וכן באמצעות ניהול החשיפה הישירה לאור השמש. במקרים מסוימים, החממות מצוידות במנגנוני קירור כדי להוסיף ולשנות את הסביבה המבוקרת ובכך לשפר את תהליך הצמיחה. המפתח לניהול מוצלח של חממה הוא בחירת החממה המתאימה. אנו נעזור לכן לבחור את סוג החממה המושלם עבורכם. 

מיקום וכיוון

יש להקים חממות במיקום בו יתקבל אור שמש ללא הפרעה במשך כל השנה. פירוש הדבר שאין להקימן תחת עצים או במקום מוצל. מקור שמש יציב יקל על ניהול הטמפרטורה והאקלים בתוך החממה. יסייע לכך גם הכיוון אליו פונה החממה. לדוגמא, במערב אירופה, הקמת החממה בכיוון צפון-דרום תאפשר לצמחים לקבל אור שמש משני כיוונים – מזרח ומערב, מה שיבטיח צמיחה אחידה. קחו בחשבון את כיווני הרוח האופייניים במשך השנה כאשר תקבעו את כיוון החממה. מסכים עשויים אמנם לעזור להגן על צמחים רגישים מפני נזקי אוויר קר, אך המדובר בפתרון זמני שיש להשגיח עליו בכל עת. מלבד זאת, בתכנון נכון, תוכלו להציב כסאות גן בתוך החממה ולבלות בנעימים בלילות הקיץ הקרירים. ממש כאילו היה לכן נווה מדבר בחצר!

גודל, צורה וחומרים

צורת החממה וגודלה תלויים בשטח הזמין הגינה שלכן. נסו להשיג את החממה הגדולה והגבוהה ביותר שתוכלו להציב בגינה. למרבה המזל ניתן להשיגן כמעט בכל גודל אפשרי. עם זאת, יש לוודא שישאר די מקום להליכה בין דפנות החממה לשער או לגדר. זאת כדי להימנע מבעיות בכיסוח הדשא או בניקיון בעתיד. בכל הנוגע לצורות – שוב, הדבר תלוי בצורת הגינה, אולם במידת האפשר יש לנסות להשיג צורה מרובעת או מלבנית. חממות עגולות או מתומנות יפות אמנם למראה, אך יש להן שיעור ניכר של שטח מת שאין אפשרות למצות. בנוסף, קל יותר ליישר צורה מרובעת על פי קירות ושבילים. לעניין חומר הבניה: נסו תמיד להשתמש באלומיניום. אמנם הוא אינו מושך את העין כמו קורות עץ, אך לטווח הארוך הצורך בעבודת תחזוקה נמוך יותר והשרידות גבוהה יותר.

זגוגיות ואוורור

זכוכית ייעודית לחממות תהיה כנראה זולה בהשוואה לזכוכית מחוסמת או לפוליקרבונט, אך המדובר בבחירה הטובה ביותר לזגגות מפני שדרכה עובר אור רב יותר בהשוואה לסוגים האחרים. אולם אם יש ילדים בבית, או אם צפוי מגע אנושי עם החממה, יתכן שיהיה עליכן לשקול את ההחלטה מחדש משיקולי בטיחות. זכוכית חממות עלולה להתנפץ לרסיסים במכה. משסיכמתן את נושא הזיגוג ניתן לעבור לאוורור. שיעור פתחי האוורור האידיאלי הוא 20% לפחות משטח הרצפה. על פי רוב יפתחו פתחי האוורור מגג החממה בציר. חפשו חממה עם פתיחת אוורור אוטומטית. כך תוכלו לחסוך זמן רב במהלך הקיץ, שכן נדרש מאמץ רב להגנת צמחי החממה מפני נזקי אור וחום השמש. אם תנהלו את החממה שלכן היטב תוכלו ליהנות מפירות, ירקות ועשבי תבלין טובים לכל אורך השנה. לכן כדאי להשקיע שמן ומאמץ למציאת החממה המושלמת עבורכן.

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות