נווה מדבר במרפסת

פיסת גן עדן קטנה במרפסת שלכם

גינת מרפסת פורחת היא דרך נהדרת להכניס טבע לחייכם. לצד האסתטיקה החזותית, גינת מרפסת תספק בקביעות אוויר צח לתוך ביתכם – ממש כפשוטו, באמצעות פוטוסינתזה. מלבד זאת, מחקרים רבים מראים כי עיסוק בצמחים מסייע בשיפור היצירתיות, היעילות ותחושת הרווחה הכללית. בנוסף, נוכחתם של צמחי בית עשויה לווסת את הלחות, שתחולל פלאים לעורכם. עם זאת, אם אינכם בטוחים כיצד להתחיל בהכנת פרויקט גינת מרפסת, הכנו כמה טיפים שיעזרו לכם לצאת לדרך.

 

גודל, מרחב ומתווה

בטרם תתחילו בפרויקט המרפסת שלכם, נא ודאו מראש שהדבר מותר לכם. אם אתם גרים בנכס בבעלותכם, בדקו עם חברת הניהול, ועד הבית או איגוד בעלי הבתים. אם אתם שוכרים, בדקו גם את חוזה השכירות. לאחר מכן, ערכו חישוב למציאת גודל המרפסת הזמין, בדיוק מרבי. השתמשו בגיר או בנייר דבק לשרטוט גבולות הגינה העתידית. בהמשך, השתמשו בסרט מדידה למציאת גודל השטח. זכרו למדוד את גובהם של קיר ותקרת המרפסת, מה שעשוי להיות לעזר אם תחליטו לתלות סורג או מדף. משתם שלב זה, שרטטו מתווה פשוט לגינתכם המתוכננת. קחו בחשבון את תוואי ההשקיה וכן מרחב פנימי לעבודה. מהלך זה יעזור לכם לגבש תמונה טובה יותר של הצמחים, העציצים והמתלים הדרושים להשלמת החזון, וכן לאמוד את התקציב הנדרש. הקדישו חלל קטן לאחסון כלי גינון ואביזרים אחרים.

מיני צמחים

בחירת מיני הצומח הנכונים היא צעד חשוב בדרך לגינת מרפסת מוצלחת. תוכלו כמובן לגדל כל דבר בגינתכם, אבל צמחים רבים יקמלו בשל חום השמש, תזונה לקויה, רוח, טמפרטורה ועוד. שיקולים אחרים בבחירת הצומח הם צבעים, ניחוחות, משך הצמיחה וגובה הצמח הבוגר. על מנת לחסוך בזמן, הכנו כמה הצעות שיתאימו בדיוק למרבית סוגי תנאי האקלים המתונים.

הבסיס

צמחים מתאימים לבסיס הם הליוטרופ וקולאוס. אלה הם שיחים בעלי עלים רחבים יחסית שגובהם המירבי הוא כמטר אחד. הם ישמשו כדופן לגינה ויגנו על צמחים עדינים יותר שיהיו בתוכה. לעת הפריחה, ההליוטרופ יצמיח פרחים סגולים יפהפיים, והקולאוס יתרום את חלקו בדמות פרחים בגוון ורוד. צמחים אלה יכולים לשמש בפני עצמם ליצירת גינה נאה. אם דרושה לגינתכם הגנה נוספת, שיקלו להשתמש בכמה עציצי שרכים. אלה הם צמחים חסינים, והם יעניקו לגינתכם פרץ של צבע ירוק לאורך כל השנה.

כוכבי המופע

צמחים אלה יגרמו לגינתכם להיראות כמו מיליון דולר. אך אל תתאמצו יתר על המידה בחזית היופי – בעת הבחירה יש להביא בחשבון תכונות נוספות, כגון חסינות הצמח ותחזוקה מועטה. ואפרופו תחזוקה מועטה – צמח המריגולד ראוי למקום גבוה ברשימה. הוא מקדים לפרוח ודורש טיפול מועט ביותר. ריחו דוחה חרקים באופן טבעי. פרחיו מלבלבים לצורת שמשות צהובות יפהפיות, ואולי תזדקקו למשקפי שמש כדי להביט בהם (לא באמת). צמחים נוספים מועטי תחזוקה אך יפים באותה מידה הם הפורטלוקה, שצבע פרחיו נע בין לבן לורוד עז, וכן ורבנה, בעל פרחי אדומים בהירים. להרחבת קשת הצבעים, נסו את ההאוצ’רה. עליו הערמוניים של צמח חסין רב שנתי זה ישמשו כרקע נהדר לכל צבעי הגינה שלכם.

סלים תלויים ומתלים

לכל מופע טוב דרושים שחקני משנה, והדבר נכון גם לגבי המרפסת שלכם. סלים ועציצים במתלים יעניקו לגינתכם עומק ומורכבות, ונוחכותם תהיה מורגשת בפני עצמה. פוקסיה, שיח רב שנתי נמוך בעל עלים ירוקים קטנים ופרחים אדומים מהממים, יביא גיוון לגינה לכל אורך השנה. אם תניחו אותו במתלה, עליו ופרחיו יצנחו אל מעבר לגבולות הסל, במראה כפרי. קלמאטיס הוא צמח זוחל שעשוי לכסות על חלקי העץ והמתכת במתלים ובקירות ולשפר את תחושת האותנטיות בכל חלל. הצעותינו אינן ממצות את האפשרויות ואינן מוחלטות, כך שתוכלו להקדיש זמן בחיפוש אחר אפשרויות נוספות. שוחחו עם גורו הגננות שלכם ולמדו על מיני הצמחים שישגשגו באקלים בו אתם חיים.

הכנת גינת המרפסת שלכם

לאחר שתדעו את כל הפרטים, תוכלו להתחיל בהכנת המרפסת. הימנעו מהכנת כל הגינה בבת אחת. לעתים נדירות מבצע הצמח מעבר מושלם מהנייר אל העולם האמיתי. עבודה בשלבים תאפשר לכם לשנות את המתווה בהדרגה כדי להפיק את המיטב מן הגינה. כדאי להתחיל מן הבסיס, וכך לספק הגנה לצמחים הבאים שתכניסו אל הגינה. הקפידו על מרחק בין העציצים לערוגות הפרחים כדי לספק להם מקום לצמיחה. כך ישאר מקום להשקיה, גיזום ודישון. שימו לב לעודפי מי השקיה – הקפידו לנקז אותם לצנרת המרפסת. לאחר שהשלמתם להתקין הכל, יהיה עליכם לטפח את הצמחים. השקו אותם בקביעות, אתרו צללים החוסמים לצמחים קטנים את אור השמש ופקחו עין להגנה מפני מזיקים. היו ערניים לתגובות אלרגיות אצל בני משפחה ושכנים – ריחות ונבגים עלולים להשפיע על אנשים מסוימים.

בתמורה לכל עבודתכם הקשה, גינת המרפסת שלכם תעניק לכם חיים עשירים, בריאים ונעימים יותר. וזו הרי תמורה הוגנת, הלא כן?

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות