פנג שואי לגינה

שדרגו את הגינון ותנו לאנרגיה לזרום

עקרון הפנג שואי הוא צורת אמנות ומדע שהתגבשה בסין לפני יותר משלושת אלפי שנים. הפופולריות שלו נמצאת בעליה מתמדת בתרבות המערב. בבסיסו עומד הרעיון שלכל דבר בסביבתנו יש כח חיים או אנרגיה בשם “צ’י”. שינויים והתאמות על פי הפנג שואי יסייעו לשפר את זרימת אנרגיית הצ’י בביתכם. על פי הפנג שואי דבר זה יביא מזל, בריאות, מערכות יחסים הרמוניות ושגשוג. אך האם חשבתם להשתמש בעקרון הפנג שואי בגינה?

בשיתוף סוזנה אוטבולט מבית הספר הנורדי לפנג שואי ניתן לכם מספר עצות פשוטות להפיכת הגינה לנווה מדבר ברוח הפנג שואי. 

פנג שואי לגינה

שימוש בפנג שואי בגינה זהה למעשה לשימושו בפנים הבית. אחד הדברים החשובים ביותר הוא הקדשת זמן להתבונן בגינה היטב ממרחק. מה אתם רואים? על הכניסה לגינה להיות מזמינה בכל עת, לכן הציבו עציץ פרחים בשער. אל תשכחו לבדוק גם את הגדר ואת תיבת הדואר. האם המכסה שבור, או הצבע מתקלף? אלה הם פניכם המופנות אל העולם שבחוץ. חשבו על אילו אותות תרצו לשלוח החוצה ודאגו שמראה הדברים יתאים לכך.

על פי רוב, הדבר הראשון המקבל את פנינו בכניסה לגינה הוא פח אשפה ירוק. אשפה איננה אלמנט טוב בפנג שואי, ואין זה נעים לעין לפגוש את פח האשפה בכל פעם שבאים הביתה. נסו להסתיר את הפח בשתילת שיחים או צמחים אחרים בסמוך לו. ואולי מוטב לשלב אותו בגינה בצורה נאה? קיימים פתרונות לרוב סוגי הגינות. איך נראה השביל בגינה? על פי הפנג שואי, אם השביל מגיע ישירות לדלת, סביר שהצ’י יגיע אל הבית מהר מדי. לתנועה מהירה מדי או איטית מדי של הצ’י יש השפעה שלילית. מוטב ליצור שביל מתפתל אל הכניסה. בשל חיינו הפעילים והלחוצים, סביר ביותר שתרצו שהגינה תהיה מקום שישרה שקט ושלווה. כאשר יוצרים מקום שקט, חשוב לזכור שפחות הוא יותר, במונחי חפצים וצבעים. מה שתסירו עשוי להיות חשוב יותר ממה שתוסיפו. הגבלת משרעת הצבעים או הסרת פרטים מיותרים ומפריעים יצרו סביבה רגועה יותר.

משרעת צבעים מוגבלת רגועה יותר מתערובת מגוונת היוצרת רושם של אי-סדר. הדרך הקלה ביותר להשיג מטרה זו היא הימנעות משימוש בצבעים משלימים. תחת זאת, בחרו צמחים בצבע זהה אך בגוונים שונים. אם אתם מחפשים שקט, משרעת הגוונים של הצבע הכחול טובה לשימוש, בהיותה מרגיעה וקרירה. ליצירת גינה מרגיעה חשוב להשתמש בירוק ככל הניתן. הצבע הירוק מרגיע ומשרה שלווה וקיים בגוונים רבים. בנוסף, מדשאות, שיחים ועצים בצורות שונות יספקו צל ומבניות הנחוצים להפחת חיים בגינה. למרות השלווה שבכחול ובירוק, תוכלו להוסיף בעדינות צבעים להדגשה – אחרת הרושם הכללי יהיה חדגוני.

עצבו את המדשאות והשבילים בקווים רכים ומעוגלים – הרגשתנו טובה יותר כאשר אנו מוקפים בצורות רכות. למרבה הצער, אנו בונים כמעט כל דבר בקווים ישרים ופינות חדות. מרפסות, דק עץ, חצרות פנימיות מכוסות אבן, מגרשי חניה ובריכות שחיה יהיו כמעט תמיד מרובעים. את הישר והמרובע יש לרכך בניגודים מעוגלים ורכים. חשוב למצוא איזון בין יִן ליאנג, שהם הפכים היוצרים אינטראקציה ביניהם. נסו למצוא את השילוב בין הישר לעגול, הרך והקשה. בתכנון ערוגת פרחים – חשבו על גבוה לעומת נמוך, בהיר לעמות כהה וצל לעומת אור שמש. כך תיווצר בגינתכם דינמיות המלווה בתחושת התרגשות ולא בתחושה שטוחה ומשעממת.

הפכו את הגינה למקום שישרה עליכם שקט ושלווה, בו תוכלו להיות עצמכם, להירגע וליהנות. צרו לעצמכם את נווה המדבר שלכם – מקום מרגיע, נעים והרמוני למראה. זכרו להתקדם בצעד אחד בכל פעם ואל תעשו הכל בבת אחת, תוכלו להעזר גם במדריך שלנו לתכנון הגינה.

עם סיום פרויקט גינון, קחו את הזמן להביט בו וליהנות ממנו. אז תוכלו לחשוב על הצעד הרצוי הבא. מידע נוסף על עקרון הפנג שואי זמין בבית הספר הנורדי לפנג שואי.

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות