כיצד לתכנן גינה

הפיקו את המרב מן החצר שלכם

בין אם אתם גננים גאים או לא, סקרנים לגבי רעיונות חדשים או מנסים להפוך חלקה ריקה לגן יפהפה – גינה מרהיבה עשויה להיות מרכיב מכריע בנכס.

מלבד זאת, עבור אנשים רבים, גינה היא יותר מאשר חלקה מכוסה עשב.

במרבית המקרים, בטרם תוכלו ליהנות מגינה יפה, יהיה עליכם להשקיע זמן, כסף ומאמץ. לכן, לפני תכנון הגינה, חשוב להתבונן בחלקה מקרוב. יש לשקול היבטים שונים כגון אור שמש, צל, רוח, שבילים, איזון בין דשא, שיחים ופרחים ועוד. אפשרות לצעד ראשון יעיל היא שרטוט מפת החלקה שברשותכם. המפה תכלול עצים, צמחים, אזורי ישיבה, שבילי הליכה ומרכיבים נוספים המצויים בגינה. מפה זו תהווה בסיס לתכנון הגן העתידי.

הצעד הבא יהיה גיבוש החזון לגינת החלומות שלכם – יתכן שבאמצעות הצצה לחצר השכנים או בעלעול במהדורה האחרונה של מגזין רווי בהשראה ועצות מפי אדריכלי נוף מקצועיים. טיפים אלה קלים ליישום בדרך כלל, ללא תלות בתקציב או ברמת השאיפה, ועשויים לתרום משמעותית. עם זאת, שימו לב שמוטב לבחור בעיצוב שלא יציף אתכם – בייחוד אם אתם חדשים בתחום הגינון ואם עומד לרשותכם זמן מוגבל להקדיש למלאכה. היבט אחד שאפשר לקחת בחשבון הוא צורת המדשאה, שבמרבית המקרים תתפוס את מרבית המקום בגנכם. אין חובה שמרחב זה יהיה מלבני. חשבו על צורות אחרות שניתן לעצב באמצעות ערוגות פרחים ושיחים שישנו את צורת המדשאה.

גדר חיה, קירות חוצצים וגדר בנויה הם מהאלמנטים הראשונים התופסים את העין כאשר עומדים בגינה קטנה. ודאו כי הם עשויים בצורה נאה ומספקים חיבורים חזותיים, כגון מטפסים שצבעיהם תואמים זה לזה. לבסוף, תכננו אזורי ישיבה מרווחים. כאשר התכנון כולל הצבת שולחן באזור הישיבה, קל לשכוח כמה מקום דרוש לאנשים לישיבה נוחה. בתכנון הגינה ראוי לקחת בחשבון את עונות השנה השונות. לצד פרחים הפורחים בקיץ ובאביב, תכננו שימוש בפרחים בעלי פריחה מוקדמת כגון גלנטוס וכרכום, ובעלי פריחה מאוחרת כגון אכינצאה וחצב. היבט חשוב נוסף הוא תיאום הצבעים בגינה – החליטו אילו צבעים אתם רוצים ושתלו צבעים משתלבים סמוך זה לזה. שימו לב כי יש להשתמש בחומרים נפרדים לשבילי הליכה בשימוש תדיר ולשבילים שלא תשמשו בהם לעתים קרובות. לפיכך, יהיה עליכם להשקיע בחומר שיעמוד בשגרת ההליכה שלכם.

אם רצונכם להעלות את רמת הגינון שלכם ולהעשיר את חווית החושים בגינתכם, תוכלו לעשות שימוש בארבעת החושים – מישוש, שמיעה, טעם וריח בתכנון גינת חלומותיכם. ניתן להעצים את חוויית הריח בשתילת פרחים נותני ריח נעים. את חוויית השמע תוכלו להרחיב בהכנסת אלמנטים קוליים כגון מזרקה או בשתילת עצים וצמחים שירשרשו כשתשוב הרוח. החוש הרביעי, המישוש, עשוי לקבל גירוי מחוויה דוגמת צעידה בשביל העשוי מחומרים מגוונים ובלתי שגרתיים. הליכה בכפות רגליים יחפות על מדשאה שונה מהליכה על שביל עשוי שבבי עץ. ואל נשכח את חוויית הטעם. שתלו פירות יער, ירקות ופירות שיספקו את האפשרות ליהנות מגינתכם ברמה אחרת לחלוטין.

כאשר יהיה בידכם חזון מתגבש והולך של הגינה המועדפת עליכם, יגיע הזמן להגשים את חלומותיכם. חשבו על הייעוד שתמלא הגינה עבורכם וקחו היבט זה בחשבון בתכנון. לפני שתלכלכו את הידיים, בחנו שנית את התקציב ואת רמת האחזקה שבכוונתכם לקיים, אבל חשוב מכל – קחו את הזמן. האם אתם זקוקים לעזרה נוספת או לתמיכה? צרו קשר עם משתלה מקומית ותשיגו את עצת המומחים.

רשימת מטלות

– סקרו את החלקה ואת האפשרויות העומדות בפניכם

– חשבו והחליטו כמה זמן תרצו להשקיע בטיפוח הגינה

– קבלו השראה ודמיינו כיצד תיראה גינת חלומותיכם ומה תרצו לעשות בה

– התנסו בצורות, צבעים וחושים בתכנון הגינה

– במידה ותקציבכם מוגבל, בדקו חלופות במשתלה מקומית

 

 

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות