ניהול מיקרו-אקלים

אקלים וטמפרטורה בגינה

השמש היא הגורם העיקרי המשפיע ומעצב את האקלים בו אנו חיות. גורמים משניים הם גיאוגרפיה, גובה מעל פני הים, מיקום, מים ולחות, חי וצומח, גזי חממה ושלל גורמים נוספים. בקנה מידה קטן משמעותית, לכל מיקום גיאוגרפי יש מיקרו-אקלים משלו – והדבר נכון גם בגינה שלכן. הבנת מערכת זו וניהולה עשויים לעזור לכן להיטיב את צמיחת הגינה ואת בריאותה. הנושא נשמע אמנם מרתיע אבל פשוט מאד להבין את המיקרו-אקלים המקומי שלכן עם מעט שכל ישר.

מיקרו אקלים

השפעות הטמפרטורה והאור

הטמפרטורה איננה אחידה לכל אורכו של חלל סגור או פתוח. הטמפרטורה שמציג מד החום מחוץ לדלת שונה מזו השוררת בשאר אזורי הגינה. חלקת אדמה חשופה תהיה חמה יותר בהשוואה לחלקה המצויה בצל עץ בשל אור השמש הישיר. אזור מוגבה יהיה גם הוא חם עקב החום הנאגר באדמה וקרבתו – גם אם בשיעור מזערי – אל אור השמש. מובן מאליו שאזורים מוצלים יהיו קרים יותר. מדוע כל זה חשוב? באזורים מוצלים האוויר לח יותר אך הקרקע לחה פחות. אלה הם גורמי צמיחה והולכה עבור שתילים צעירים וצמחים רגישים. בדומה, צמחים עמידים יותר הדורשים טמפרטורה גבוהה או יותר חשיפה לאור שמש יש לשתול מחוץ לאזור מוצל. אם תגלו אזורים קרים או חמים ברחבי הגינה, הדבר עשוי להעיד על קיומם של כיסי כפור או צמחים פולשים הצמאים למים. זהו בדיוק הזמן לחבוש מגבעת, להדליק מקטרת ולהתחיל בחקירה.

תלות בלחות ובמחזור האוויר

אדי מים באוויר לוכדים את החום החוזר מן האדמה, מה שמסייע לוויסות הטמפרטורה. נוכחותם או היעדרם של אדי מים באוויר משתקפים ברמת הלחות. גשמים ונוכחות גופי מים מגבירים את אחוזי הלחות, המסייעת לאגירת חום ואספקת מים. אזורים בהם הלחות נמוכה עשויים עדיין לשמור על טמפרטוה סבירה בעזרת זרימת אוויר טובה. אולם זרימת האוויר תורמת גם לירידת הטמפרטורה. כידוע, החום עולה כלפי מעלה, כך שזרימת אוויר חזקה תספק אנרגיה קינטית שתרים את אדי המים כלפי מעלה. ניתן למתן את התהליך באמצעות השקייה קבועה או בשימוש בממטרות. אך הדבר נכון רק לגבי עונות חמות. בעונת החורף או בתקופה קרה אחרת, תהיה לכן יכולת מוגבלת להשפעה על זרימת האוויר, בייחוד בנוכחות רוחות חזקות.

ניהול מיקרו-אקלים בגינה

כעת משהבנתן את ארבעת הגורמים העיקריים המשפיעים על המיקרו-אקלים, באילו צעדים יש לנקוט כדי למזער את השפעותיו השליליות? שתלו תמיד שתילים ונצרים צעירים באזורים חמימים. תוכלו לזהות אזורים אלה בבדיקות תקופתיות של טמפרטורת האדמה והסביבה במשך היום. תעדו את הרשומות וכך תגלו בהדרגה את הנקודות החמות ואת הכיסים הקרירים. אין ביכולתכן לחסום את הרוח או להכילה, ולכן יש לעבוד מסביבה. השתמשו בסככות או בקירות הבית כהגנה על מיני צמחים עדינים. הקפידו לתקן רשתות שהתרופפו כדי להקטין את השפעת הרוח. כוונו את יבולי הצמחים הרחק מכיווני הרוח העונתיים. בצעו בדיקות שגרתיות לאדמה, היות שתהליכי בליה וכיסי קור עשויים לשנות את רמת החומציות באדמה במהירות. ישנם צעדים רבים נוספים בהם תוכלו לנקוט כדי להשפיע לטובה על האקלים בגינה, אבל הצעדים שפורטו כאן יעלו אתכן על דרך המלך. משהתאקלמתן בידע הבסיסי, בדקו שיטות מתקדמות יותר עבור גינתכן.

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות