גינון בר קיימא – מחוללים מהפכה בגינון הביתי

גינון בר קיימא הפך בשנים האחרונות למילת “באז” בקרב קהילת שוחרי הסביבה. אבל מה בעצם פירוש המונח? בתמצית, גינון בר קיימא הינו רעיון הסובב סביב יצירת הזנה פיזית, פסיכולוגית וחזותית, תוך שימוש במשאבים טבעיים וללא הפרעה למערכות אקולוגיות קיימות או הגברת טביעת הרגל הפחמנית. המשאבים בהם מדובר הם אדמה, אספקת מים, זרעים, דשנים ורבים אחרים. העקרון המנחה העומד מאחורי גינון בר קיימא הוא ייצור בר קיימא ומתן כבוד לסביבה. בין אם אתם חדשים בעיסוק בגננות בת קיימא, ובין אם אתם רק מהרהרים בהצטרפות לתנועה, הכנו מספר טיפים וטריקים שיעזרו לכם להתחיל כראוי.

גינון בר קיימא

 

נטיעת עצים

במבט ראשון, הרעיון לטעת עצים בגינה בת הקיימא שלכם עלול להיראות מוגזם. עם זאת, היתרונות רבים מספור, ומוחשיים – לעתים קרובות ברמה האישית. היתרון המרכזי הוא: מאבק בשינוי האקלים. נכון, עץ בודד לא יחולל הבדל משמעותי. אולם מיליון עצים בודדים במיליון בתים בהחלט יעשו זאת. שחקו תפקיד במאבק בשינויי האקלים העולמיים ובהפחתת גזי החממה באטמוספירה. עץ בודד יסייע גם בהפחתת טביעת הרגל הפחמנית שלכן ושל בני משפחתיכן. יתרה מכך, עצים הם כיורי פחמן מצוינים. תהליך הפוטוסינתזה מסנן מן האוויר חומרים מזהמים מסוכנים כגון פחמן דו-חמצני (CO2) ופחמן חד-חמצני (CO), ומעבד אותם לצורות סוכר מוקשות, (דוגמת גלוקוז ועמילן). האחרונים מאוחסנים בתוך העלים, הענפים והשורשים. היו אתן חלק מהפתרון, תנו השראה לשינוי בקרב בני משפחתכן וקהילתכן והובילו באמצעות מתן דוגמא.

חסכון בחשבון החשמל

העצים מספקים צל מצוין מאור השמש במהלך היום, בייחוד באביב ובקיץ, עד כדי כך שאפילו 17% הצללה על ביתכן מתרגמת לחסכון של עשרות שקלים בחשבון החשמל. שניים-שלושה עצים שימוקמו אסטרטגית סביב ביתכן עשויים להפחית את החשבון עוד יותר. מלבד הצל, עצים מנמיכים את הטמפרטורה סביבם בשל פיזור אדי המים. על פי מחקר אחד, אפקט הקירור של עץ בוגר בריא אחד מקביל לאפקט של עשרה מזגנים! אבל זה לא הכל! במהלך החורף, עצים נשירים ישירו את עליהם, ובכך יאפשרו לאור השמש להגיע אל מבני המגורים ולהגביר את הטמפרטורה הפנימית בהם. ובכך מסתכם שאין עלויות נוספות בחורף לעץ בגינה. נטיעת עצים כבר לא נראית מוגזמת, נכון?

 

מניעת שימוש בקוטלי עשבים כימיים

קוטלי עשבים כימיים דומים ל-“צ’יטים”, קיצורי דרך במשחקי מחשב – נראה שהם מסלקים מזיקים וחרקים מפני השטח ללא כל ויתור מצדכם. אולם, במבט מקרוב תופעות הלווואי השליליות יגרמו לכם דאגה רבה. רעילותם של חומרים אלה עלולה להתגשם בבני אדם בטווח בינוני ובטווח ארוך. תופעות לוואי אלה כוללות, בין השאר, השפעות נוירוטוקסיות התפתחותיות, סרטן, לקות בפוריות ודרמטיטיס. גם הצמחים עצמם אינם חסינים להשפעות המזיקות. צמחים רבים מראים פגמים בגדילה, נשירת עלים כרונית, עיוות בצורה ורקמות מיובשות לאחר חשיפה ממושכת לקוטלי עשבים. חלק מתופעות אלה באות לידי ביטוי בדורות הבאים של הצמח!

משנחשפתם לידע הזה, האם תהיו מוכנים להמשיך ולהשתמש בקוטלי עשבים כימיים בגינתכם בת-הקיימא, או שתרצו להשתמש בשיטות אורגניות כדי לסייע בניהול והגנת גינתכם מפני עשבים שוטים, מזיקים וחרקים? להלן כמה אפשרויות שתוכלו לנסות:

1. כיסוי (מאלצ’ינג): ניתן לטעון שכיסוי הוא השיטה הטובה ביותר למניעת עשבים שוטים. פשוט פזרו שכבה בעובי 7-8 סנטימטרים של דשא קצוץ על האזור עליו תרצו להגן ותווכחו כיצד השיטה מגנה מפני עשבים.

2. הדברה ביולוגית: ניתן להשתמש בבעלי חיים וצמחים טורפים נגד מזיקים ועשבים שוטים. חומרים ביולוגיים קוטלי פטריות, כגון טריכודרמה, מספקים הגנה מצוינת מפני פטריות וחיידקים פתוגניים, בכך שהם גורמים לשינויים בחילוף החומרים של הצמח המארח. דוגמא לקוטל טבעי גדול יותר היא נמלת ההדרים (Oecophylla smaragdina), התוקפת מזיקים על עצי תפוזים. חפשו ברשת את חומרי ההדברה הביולוגית הטובים ביותר נגד מזיקים בגינתכם.

3. חומצה אצטית, הידועה יותר כחומץ, היא קוטלת עשבים ומזיקים רבת עוצמה, שבנוסף לקטילתם, ביכולתה ליצור מחסומים וגבולות בלתי נראים בתוך הגינה.

מובן שגם לחומרים אורגניים יש תופעות לוואי בשימוש שגוי או מופרז. עם זאת, בשימוש נכון ובמידה רמת הסיכון נמוכה בהרבה.

 

גדרות אורגניות

גן פורח עשיר הוא מגנט לבעלי חיים, בייחוד באזורים כפריים. במקום לבזבז אלפי שקלים על בניית גדר עץ או אבן להרחקת בעלי חיים מהפירות והירקות שלכם, מדוע שלא תקימו גדר אורגנית? הפתרון הפשוט והברור הוא גדר חיה של צמחי מאכל. אספרגוס, עצי דפנה ושיחי רוזמרין הם אפשרויות מצוינות לגדר חיה מצמחי מאכל. מלבד תכונה זו, בעלי חיים אינם נמשכים לפירות ולעלים של צמחים אלה. בנוסף, ריחם דוחה מיני חרקים מסוימים. צמיחתם עשויה להיות איטית, אבל יש בגדרות חיות כדי למנוע פלישת חיות גדולות לגינתכם. הקדימו לשתול שתילים של צמחי מאכל כמה עונות לפני הצמחים היקרים לכם ותנו להם זמן לגדול.

אך מה בנוגע לארנבים ומכרסמים? הם הרי מסוגלים להתגנב דרך הגדר החיה ואף לחפור מחילה מתחתיה. גננים מומחים וחקלאים ממליצים להשתמש בגדר חשמלית להרחקת בעלי חיים אלה. אולם ישנה שיטה קלה יותר – אספו מעט פרוות כלבים מחנות החיות הקרובה לביתכם ופזרו אותה בנדיבות בגינה. ריח הכלבים ירתיע גם את האמיצים שבארנבים. או מוטב – אם יש ברשותכם כלב, הניחו לו לטייל בגינה מדי יום. אולם אין המדובר רק בחיות ובמזיקים. גדרות אורגניות עשויות לשמש גם כמחסומים בפני הרוח עבור צמחים רגישים ואף עבור הבית. ירוקי עד, כגון העוזרד מרובה הזרדים והצפוף, האלמון האיטלקי העשיר בעלים והדובדבן השופע, הם דוגמאות מצוינות לגדר חיה חוסמת רוח.

 

כלים מונעים בסוללות

גננים העוסקים בגינון בר קיימא מודעים ביותר לסוגיות סביבתיות. הם עושים כל מאמץ להפחית ואף להעלים את טביעת רגלם מהטבע. הם יצאו מגדרם בכל הנוגע לסביבה. אולם לעתים גם בעלי הכוונות הטובות ביותר נאלצים להזניח את האידיאלים שלהם בשל הכרח. אם האשמה אוכלת בך בגלל שימוש במכסחת דשא מונעת בדלק, או במגזזים מונעים בדיזל לגיזום עצים, יתכן שהגיע הזמן לבחון שימוש בכלים מונעים בסוללות.

כפי שמרמז שמם, כלים מונעים בסוללות אינם עושים שימוש בדלק מאובנים, וכך הם אינם מפיקים גזים מזהמים או פולטים פחמן בעת השימוש. כיוון שהם אינם מסתמכים על מאייד או גנרטור, פליטת הרעש שלהם נמוכה משמעותית. כמו כן אין למשתמש צורך לנסוע לתחנת דלק כדי לקנות דלק למכונה. כמעט ואין זיהום הנובע מהפעלת מכשיר מונע בסוללות. ניתן לטעון כי ייצור מכשירים אלה יוצר טביעה פחמנית. אולם היות שהם מופעלים באמצעות חשמל, מספר החלקים הדרושים יורד משמעותית בהיעדר מנוע בעירה פנימית. כתוצאה מכך, כמות התיקונים והחלפת החלקים יורדת משמעותית אף היא לאורך חיי המכשיר. בכל הנוגע לעוצמה הנמוכה של מכסחות דשא או מגזזים חשמליים לעומת מקביליהם המונעים בדלק – המדובר באגדה אורבנית ותו לאו. התקדמויות טכנולוגיות מהירות הדביקו את הפער שנטען שהתקיים בין כלים חשמליים לבין כלים המונעים בדלק. בנוסף, כלים חשמליים בטוחים יותר לשימוש בגלל מספר החלקים הנמוך. אפילו מנגנון ההתנעה המסורבל וכבלי ההתנעה הוחלפו בכפתור הפעלה קל ובטוח לשימוש. אם כן, התחילו להשתמש בכלים מונעים בסוללות, בני קיימא בגינתכן כבר היום. אתן הרי יודעות שזה הגיוני. כיום תוכלו למצוא מגוון גדול של כלי גינון נטענים ואיכותיים, שיקלו על העבודה והתחזקה של הגינה שלכם. 

 

גידול תוצרת עצמית

אין צורך ללבוש סרבל או להתחיל ללעוס טבק כדי לגדל ירקות או פירות בחצר שלכן. יודעות מה – יש מקומות שבהם לא צריך אפילו חצר – אפשר ליצור “חווה” משגשגת בעזרת כמה עציצים בלבד. בין אם אתן מתכננות לגדל תוצרת חקלאית בגינה, במטבח ואפילו במרפסת – המפתח הוא שימוש באדמה טובה ובמינים המתאימים לאקלים. לפיכך, לפני שתתחילו בפרויקט השתילה, בדקו את רמת החומציות (pH) באדמה. מרבית המקורות ימליצו להנמיך את רמת החומציות ל-7, אולם צמחים מסוימים כגון פטרוזיליה ואוכמניות ישגשגו דווקא באדמה חומצית. הצעד הבא – סקירת הגינות והחוות באזורכן ומציאת היבול המתאים ביותר לאקלים. אל תסתמכו על הספרות המקצועית בלבד בבחירת הצמחים, כי מלבד שינויי האקלים, קיים גם המיקרו-אקלים – ובאזור בו אתן גרות יתכן שמתקיים אקלים ייחודי בו יוכלו לשגשג מיני צומח מסוימים בלבד.

כדאי להתמקד גם בהעשרת ערכי ההזנה של האדמה. קיצור דרך יעיל להגדלת תוכן התזונה והחנקן הוא פיזור דשן בעלי חיים על האדמה. עדיף לחרוש את האדמה מבעוד מועד, להבטחת חדירת הדשן לעומק. גישה איטית יותר, יעילה באותה מידה ומסריחה פחות היא שימוש בדשנים אורגניים, קומפוסט או כיסוי (מאלצ’ינג). שני האחרונים עדיפים כי הם מחקים את התפקיד שממלאים עלים וענפים ביער – הגנה על האדמה ובידודה. ללא הגנה, האדמה חשופה לסכנת שחיקה ברוח ומים. החל מהשלמת הכנות בסיסיות אלה, סיכויי השגשוג של גינתכן בת הקיימא עולים מעריכית.

 

ייצור קומפוסט

קומפוסט הוא שם כללי המשמש לתיאור פסולת אורגנית מתפרקת, כגון עלים, פרחים, זרדים, ענפים, קליפת עץ, חרקים מתים וכו’. הקומפוסט יעיל במיוחד לעיבוד אדמה בכך שהוא משפר את תכולת חומרי ההזנה באדמה. בנוסף, נוכחתו משפרת את שימור המים ואת הולכת המים הפנימית באדמה. במלים אחרות, הקומפוסט משפר את בריאות ואת תפוקת האדמה. בשל מאפייניו, הקומפוסט הוא מרכיב חיוני בגינון בר קיימא. הוא מסייע למחזור פסולת טבעית מן הגינה ולחסכון בזמן, מאמץ ועלות הכרוכים בסילוק שאריות מהגינה. אמנם ניתן לרכוש קומפוסט מחקלאים ובשווקי איכרים, אבל מומלץ לכל גנן מקיים שמכבד את עצמו להכין קומפוסט בעצמו. זה לא כל כך קשה!

הצעד הראשון הוא איסוף כל השיירים מאדמת הגינה. אם ה-“גינה” נמצאת במרפסת או במטבח, אותו העקרון תקף – צריך רק לערוך התאמות נחוצות והגיוניות. לאחר מכן, קבצו את כל השיירים בקופסה (או במספר קופסאות). האיסוף אינו תהליך חד פעמי, כיוון שגינות ובעלי החיים שבהן מייצרים פסולת מדי יום. ודאו שהכנסתם לערימת הקומפוסט עשב קצוץ וענפים גרוסים או גזומים. להנעת תהליך ההתפרקות, הוסיפו מעט מים לערימה. הכניסו ידיים לערימה וערבבו הכל. אם ברצונכם להאיץ את התהליך, תוכלו להוסיף דשן 10-10-10, שבו ריכוזים של 10% של חנקן, זרחן ואשלגן. על מנת להבטיח שתהיה כמות חמצן מספקת לבקטריות ומיקרו-אורגניזמים אחרים בתהליך ההתפרקות, ערבבו את הערימה פעם בשבועיים. אם לתחושתכם היא יבשה מדי, רססו עליה מעט מים. תהליך התפרקות הקומפוסט יושלם כעבור שלושה-ארבעה חודשים במהלך האביב והקיץ – ויתכן שימשך חמישה עד שמונה חודשים במהלך הסתיו והחורף. הימענו משימוש בקומפוסט בעונה הגשומה. דרושים לקומפוסט מספר ימים להשתקעות, ונוכחות מי גשם פירושה שהחומר עלול להיסחף ולהיערם בנקודה אחת בגינה (בדרך כלל בנקודה הנמוכה ביותר).

 

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות