גיזום עצים גבוהים

עצים הם חלק נפלא מהחיים שלנו – הם מוסיפים לנו חמצן, יופי וצל, וגם מספקים בית לסוגים שונים של חיות. אם יש לכם גינה בבית ואתם מגדלים עצים גבוהים, אתם בטח יודעים שיש צורך לטפל בהם מפעם לפעם כדי לשמור עליהם בריאים ולמנוע מהם להפוך מסוכנים; שכן אם אחד הענפים של העץ הופך כבד מדי, הוא יכול להישבר וליפול, וכך לגרום לפציעות.

כשמדובר על עצים גבוהים במיוחד, לרוב מומלץ לשכור חברה מקצועית לגיזום עצים, שיודעת בדיוק איך להתנהל מול סוגי עצים שונים. ובכל זאת, אם ברצונכם לעשות את הגיזום בעצמכם, המדריך הבא יכול לעזור לכם במשימה. 

שלב 1: בדקו שיש לכם את כלי העבודה המתאימים לגיזום עצים

רגע לפני שמתחילים לגזום, חשוב להבין אם יש לכם את כל מה שצריך למשימה. כמו שהזכרנו, גיזום עצים גבוהים זה לא פשוט, ועליכם להצטייד בכלי עבודה כמו סולם, מסור מוט, גוזם גדר חיה, פח אשפה וכן גם אמצעי בטיחות כמו משקפי בטיחות, כפפות, נעלי ובגדי עבודה, רתמת בטיחות וערכת עזרה ראשונה. 

שלב 2: בחנו את העץ

כשיש לכם את כל הציוד, התקרבו לעץ ובחנו אותו. חשוב להבין את הצורה של העץ, איך אתם רוצים שייראה בסיום העבודה ואילו ענפים יש לגזום. חשוב לזהות את הענפים העיקריים של העץ (ה”שלד” שלו), כדי למנוע בטעות גזימה של ענפים אלו! 

שלב 3: התחילו לגזום את העץ 

אחרי שבחנתם את העץ, זה הזמן להתחיל בעבודה. התחילו לנסר ענפים שנראים רקובים או חולים – בין אם ענפים שנפגעו בסופה, ענפים שבורים, ענפים שנראים לא במיטבם וכו’. מעבר לזה שהענפים האלו פוגעים במראה של העץ, הם גם “גונבים” מים וחומרים מזינים מהעץ, ומונעים אותם מהענפים הבריאים. 

אחרי שניסרתם את הענפים הרקובים, זה הזמן להתחיל לדלל את האזורים הצפופים ביותר של העץ, שמלאים בענפים. גזמו ענפים שחותכים זה את זה ושקרובים מדי זה לזה – הם מונעים כניסה של אוויר ואור, וכן יכולים להצמיח פטריות ולמשוך חרקים. כמו כן, גזמו ענפים שצומחים לכיוון מרכז העץ במקום החוצה, מה שיוצר מראה מבולגן ולא בריא.

לבסוף, יש לגזום גם ענפים שיכולים להוות מכשול – למשל, ענפים נמוכים שחוסמים את המעבר, או ענפים גבוהים שעלולים לפגוע בכבלים או חוטי חשמל, להתחכך בגג וכדומה. 

שלב 4: לסיום, עצבו את העץ כרצונכם – אך בלי להגזים

כעת ניתן לדאוג לעיצוב העץ באמצעות גוזם גדר חיה. אם אתם רוצים שלעץ יהיה מראה יותר מסודר או עגול, תוכלו לגזום את הענפים שצומחים בזוויות מוזרות, במטרה לשמור על מראה מסודר של העץ. כדאי לסייג ולהגיד שמומלץ לגזום כמה שפחות; העץ צומח בצורה שהוא צומח מסיבה מסוימת, ולכן מומלץ לגזום רק מה שצריך, ולא יותר מ-25% מהענפים בעץ. 

המאמר באדיבות חברת “רץ בגובה”.

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות