מה זה דשן ואיך הוא תורם לצמחים?

מה זה דשן
מה זה דשן

בדיוק כפי שאנחנו צריכים לאכול ולשתות כדי לחיות, להתחזק ולשפר את הבריאות שלנו, כך גם צמחים זקוקים ל”אוכל” – חומרי הזנה ששומרים על חייהם ומשפרים את בריאותם. חומרי ההזנה האלו זכו לשם הכללי דשן. 

 

דשן לצמחים הוא מרכיב חיוני בטיפוח הצמיחה והבריאות של צמחים שונים – את הדשן מפזרים על האדמה כדי לספק חומרי הזנה חיוניים, לשפר את פוריות הקרקע ולתמוך בבריאות אופטימלית של הצמח. הדשן מורכב מחומרים מזינים כמו חנקן, זרחן ואשלגן, שממלאים תפקידי מפתח בתהליכים שונים בצמחים. 

מה זה דשן?

אם אתם שואלים את עצמכם מה זה דשן בעצם, אז התשובה הקצרה והפשוטה היא שדשן הוא מקור מרוכז לחומרי הזנה חיוניים שהצמחים זקוקים להם לצמיחה התקינה שלהם. הדשן משלים את החומרים החסרים בקרקע, ומבטיח לצמחים גישה לאלמנטים וחומרי הזנה הדרושים להתפחותם התקינה לאורך זמן. 

למה צריך דשן?

דשן לצמחים חיוני לצמיחה הבריאה של הצמחים, שכן הוא מספק חומרים מזינים לתהליכים כמו פוטוסינתזה, התפתחות שורשים וחיוניות כללית לצמח, ומספק לצמחים אלמנטים חיוניים שעלולים להיות חסרים בקרקע או באדמה. הוא מקדם צמיחה חזקה של צמחים, משפר עמידות למחלות שונות ועוזר לצמחים להתמודד עם גורמי לחץ סביבתיים. כמו כן, הדשן מקל על ייצור הכלורופיל, מקדם פריחה של פרחים ותומך בצמיחה הבריאה של צמחים, מדשאות ופירות. 

מתי משתמשים בדשן

פיזור דשן מומלץ בכמה זמנים עיקריים, במטרה להבטיח את האספקה הרציפה של החומרים המזינים שהצמח זקוק להם:

  • שלבי צמיחה – מומלץ לפזר דשן כאשר שותלים את הצמח, וכן כאשר הצמח מתחיל להיפתח (למשל כשמתחילים להיפתח הפרחים או כשמתחילים לראות פירות).
  • עונתיות: מומלץ לדשן את הצמחים בתחילת האביב כדי לסייע לצמיחה, בתחילת הקיץ כדי לתמוך בצמיחה הפעילה, וכן במהלך הסתיו כדי להכין את הצמחים לחורף. 
  • לפי תנאי הקרקע: מומלץ לדשן כאשר הקרקע לחה מאוד, שכן לחות מסייעת לספיגת החומרים המזינים. גם טמפרטורות חמות משפרות את ספיגת הדשן באדמה. 
  • לפי הצמח: חשוב להתאים את הדישון לפי סוג הצמח. צמחים רב שנתיים, שנתיים או צמחים שנושאים פרי זקוקים לדישון בזמנים שונים. 
  • הימנעו מקיצוניות: מומלץ להימנע מדישון בתנאים קיצוניים, כמו כאשר מזג האוויר חם ויבש מאוד או כאשר הטמפרטורות קפואות.

באיזו תדירות משתמשים בדשן?

אז כמו שאמרנו, התדירות תלויה בהרבה גורמים כמו סוג הצמח, מזג האוויר, תנאי הקרקע והצרכים הספציפיים של הצמח. אם תשימו לב לצמחים שלכם ותבצעו הערכות קבועות לבריאות שלהם, תוכלו להבטיח את הנחת הדשן בזמן המתאים והאפקטיבי ביותר. 

 

סוגי דשן

ישנם שני סוגי דשן עיקריים:

  • דשן אורגני

דשן אורגני הוא דשן שמופק ממקורות טבעיים. דשנים כאלו משפרים את הקרקע ומספקים שחרור איטי של החומרים המזינים, וכך מטפחים גידול חזק, בריא וידידותי לסביבה. 

  • דשן מינרלי

דשן מינרלי מכיל תרכובות סינתטיות, ומציע אספקה מרוכזת ומהירה של חומרים מזינים. דשנים כאלו נותנים מענה לחסרים ספציפיים באדמה.

תוספים לצמחים: מעבר לדשן

נוסף לדשנים מסורתיים, היום אפשר למצוא גם תוספים שונים שמשפרים את הצמיחה ומרככים את האדמה. תוספים כאלו נותנים מענה לצרכים ספציפיים של הצמח מעבר לדרישות הבסיסיות שמספק הדשן – ממש כמו תוספי מזון שלנו. 

 

רוצים לשמור על צמחים בריאים וחזקים? כלי עבודה בגינה מחכים לכם בגרינוורקס

מלבד דישון, גם כלי עבודה בגינה כמו מכסחת דשא, חרמשים, מפוח עלים וגוזם גדר חיה תורמים לצמיחה בריאה, יפה ואסתטית יותר של הצמחים. בגרינוורקס תמצאו כלי גינון איכותיים, ידידותיים לסביבה וחסכוניים, שיעזרו לכם לשמור על גינה מטופחת לאורך זמן! בחרו עכשיו את כלי הגינון המתאימים לכם >> 

 

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות