מה ההבדל בין פטישון למקדחה

אחת השאלות שנשאלת לא פעם היא מה ההבדל בין פטישון למקדחה, שני כלי עבודה שנראים כמעט זהים וכן בעלי פעולות דומות. גם פטישון נטען וגם מקדחה רוטטת יסייעו לכם לקדוח חורים בקירות ובתקרות, וכך לתלות מדפים, תמונות, בתי מנורה, טלוויזיות, וילונות וכו’. ובכל זאת, יש ביניהם כמה הבדלים עיקריים שצריך להכיר, במיוחד אם אתם עומדים לקראת רכישה של כלי עבודה חדשים. 

אז מה ההבדל בין פטישון למקדחה? אנחנו כאן עם כל הפרטים שאתם צריכים לדעת.

מהי מקדחה?

מקדחה היא כלי עבודה שמאפשר לנו לייצר חורים בחומרים קשים, למשל בקירות או בתקרות, וכן גם בעץ או אבן. המקדחה עובדת בצורה פשוטה: היא נועצת מוט מחודד (שנקרא גם מקדח) בתנועת סיבוב ונעיצה, עד שנוצר החור הדרוש לנו כדי להמשיך בעבודה. 

סוג נפוץ של מקדחה הוא המקדחה הרוטטת, שהיא מקדחה עם מנגנון רטט הנוסף למנגנון הרגיל. הרטט הזה מאפשר לבצע דפיקות עדינות מאוד בקיר אך בקצב גבוה, וכך מאפשר נעיצה קלה יותר בחומרים קשים במיוחד כמו בטון או לבנים. חשוב לציין כי במקדחה ניתן לעבוד גם במצב של מברגה, ובאמצעותה ניתן להבריג ברגים שונים.

מה זה פטישון?

פטישון נטען אמנם ייראה לכם דומה למקדחה, אך למעשה אופן הפעולה שלו הוא שונה, והמטרה שלו היא לקדוח ביעילות בחומרים קשים מאוד, כמו בטון ואבן.

המנגנון של הפטישון שונה מזה של המקדחה, ואם תפתחו את הפטישון ותסתכלו עליו מבפנים, תראו צילינדר ובוכנה, בדומה למנוע חשמלי. הבוכנה דוחסת את האוויר ומניעה את המקדח בעוצמה. כך, הפטישון מאפשר קידוח או חציבה עוצמתית מאוד, והמכות שלו חזקות יותר מאשר אלו של המקדחה. 

כמו כן, עם מרבית הפטישונים ניתן גם לעבוד במצב של פטיש. מצב כזה מאפשר לבצע פעולות קלות ועדינות יותר. כאשר מפעילים את מצב הפטיש, ניתן למשל לקלף אריחי קרמיקה וכן לבצע פתחים קטנים להעברת כבלים בקיר. 

אז מהם ההבדלים העיקריים בין פטישון למקדחה?

אחרי שלמדנו מה התפקיד של כל אחד מכלי העבודה האלו, כדאי להכיר עוד כמה הבדלים שהופכים אותם שונים מאוד:

גודל ומשקל –

פטישון נטען הוא כבד וגדול יותר ממקדחה. כדי לאחוז בפטישון, יש צורך לאחוז בו בשתי הידיים ולהיות יציבים ובעלי כוח פיזי. לכן, ניתן לומר שקל יותר לתפעל מקדחה, בעיקר כשמדובר על מקומות קשים לגישה או מצבים בהם תצטרכו לאחוז בכלי ביד אחת.

סוג החומרים –

ההבדל העיקרי הוא בסוג העבודה. ככל שהחומר קשה ומאתגר יותר, כך הצורך בשימוש בפטישון נטען גובר. למשל, כשמדובר על בטון, מקדחה תקדח לאט יותר מפטישון, ויכולה לעכב משמעותית את העבודה. כמו כן, פטישון יכול ליצור קוטרים גדולים יותר במהירות רבה יותר. לעומת זאת, מקדחה תהיה מתאימה יותר לעבודה עם חומרים רכים ועדינים, כמו קרמיקה.

נטען או חשמלי –

שני הכלים מגיעים עם בחירה בין כלי חשמלי לבין כלי נטען, כך שבנקודה הזו אין הבדל משמעותי בין שניהם. ברוב המקרים מומלץ לבחור במקדחה נטענת או בפטישון נטען, שכן הם פועלים על סוללה, מייתרים את הצורך בחיבור חשמלי וכך הופכים את העבודה לנוחה וניידת יותר.

אז מה לבחור, מקדחה או פטישון נטען?

אחרי שלמדנו את ההבדלים, הבחירה תלויה בכם ובשימוש שלכם. אם אתם מתכוונים לקדוח לא מעט בחומרים קשים מאוד כמו בטון, מומלץ לבחור בפטישון נטען. לעומת זאת, אם הדרישה שלכם היא לקדיחה קלילה ולעבודות בית עדינות, כמו קדיחה בקרמיקה, מקדחה תהיה הבחירה הנכונה עבורכם. 

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות