כללים לגיזום נכון של עצים

גיזום שיחים ועצים, לרבות עצי פרי, מעודד צמיחתם של ענפים חדשים ומאפשר טיפוח של גינת הנוי בהתאם לצרכים הדקורטיביים ולמאפייני הגינה. הגיזום מאפשר לגנן מקצועי או חובב לגדל צמחים שונים בריאים ויפים, ולמעשה פעולת הגיזום נחוצה לבריאותם של העצים והצמחים מאחר והיא מאפשרת להם להתפתח ולהתחזק, לצמוח היטב ולהיות חסונים ומרשימים יותר.

מדוע חשוב להקפיד על גיזום עצים וצמחים בגינה?

גיזום נכון של עצים בגינה תורם לחוזק ענפי העצים ולעיצוב דקורטיבי. היתרונות של גיזום עצים הם:

בריאות העץ 

גיזום נכון של שיחים ועצים בגינה, באמצעות מגזמת נטענת או מסור שרשרת נטען ועוצמתי, נועד לסייע לעץ לצמוח היטב ולהיות בריא. הגיזום מאפשר הסרת ענפים שבורים וחולים, ענפים פצועים המקשים על העץ והסרת ענפים יבשים. 

פוטוסינתזה

לאחר גיזום הענפים, קרני השמש יכולות לחדור לכל פינה ולהגיע לענפים הפנימיים, כך העץ זוכה לתהליך התחדשות וצמיחה טבעית ובריאה.

צמיחה תקינה של ענפים צעירים

הגיזום מאפשר לענפים הצעירים להתפתח היטב ולצמוח בצורה תקינה ובריאה, ללא שברים.

פתרון להצללה

אם גוזמים במקצועיות את העץ אפשר להשפיע על התפתחות הענפים ולהכווין את צמיחתם בצורה עדינה, כך למעשה ניתן לייצר פתרון הצללה טבעי ומיטבי.

טיפוח העץ והגינה

גיזום קבוע של העצים בגינה מאפשר לגנן המקצועי או החובב לעצב את החצר וליהנות מגינה מטופחת ומרשימה ביופייה כל עונות השנה.

מתי חייבים לגזום עצים?

באופן כללי מומלץ לגזום עצים בסוף עונת החורף ובתחילת עונת האביב. עם זאת, חשוב לזכור כי ישנם עצי פרי הפורחים במועדים שונים מעצים אחרים בגינה, לכן לכל עץ יש תקופת גיזום מעט שונה. כך לדוגמה, יש לגזום עצים נשירים בתחילת השנה האזרחית, אך יש סוגים של עצים נשירים אותם חשוב לגזום בסוף החורף.

ראוי לציין כי גיזום עצי זית מבצעים רק בסוף החורף. חשוב להמתין עד לסוף עונת הגשמים ורק אז לגזום את עצי הזית אחרת הם עלולים לסבול ממחלות הנישאות במי הגשמים. לאחר גיזום העץ הוא פגיע יותר וחשוב לזכור זאת. אגב, ניתן לגזום עצי זית גם בקיץ, אך יש לבצע את הגיזום לאחר שניצני הפרחים נפתחו.  

כלל האצבע לגיזום עצים הוא לגזום את הענפים כאשר העץ הגיע לגובה של 2 מ’ לפחות.

כללים לגיזום נכון של עצים

לפני גיזום העצים בגינה חשוב לארגן כלי גיזום מקצועיים, עדיף לעבוד עם מסור שרשרת ומגזמת נטענת ועוצמתית כדי לחתוך בנוחות ובדיוק את הענפים. בשלב הראשון גוזמים ענפים חלשים, מתים ושבורים. יש לגזום ענפים היוצאים מאותו שורש ולבצע דילול יסודי, אך חשוב להשאיר לפחות ענף בריא אחד בכל זווית.

כדי לטפח את העץ וליהנות ממראה מרשים ומהצלה, חשוב לבצע גיזום ענפים מהצדדים השונים של הגזע, כך גם נכנס יותר אור לעומק העץ והוא מגיע לענפים הצעירים.

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות