יצירת גן סקנדינבי

הפיחו חיים בגנכם

הגן הסקנדינבי שואב השראה מנופיהן הקסומים והשלווים הארצות הנורדיות, מכרי הדשא היפים בשוודיה ועד לפסגות הגעשיות באיסלנד. גנים אלה מאמצים אל חיקם בפשטות ובהדגשה את החורף הארוך והחשוך ואת מתק ימי הקיץ החמקמק. העיצוב מתגלם בזוויות חדות ובשתילה מסודרת, ליצירת אווירה כפרית על-זמנית.

גן סקנדינבי

יצירת גן סקנדינבי

מזג האוויר הקר הוא אחד המאפיינים המגדירים את ארצות סקנדינביה. יש לבחור לשם כך בצמחים שיתאימו עצמם לכך וישרדו בסביבה מאתגרת מעין זו. רב-שנתיים קשוחים כגון אכילאה ואג’וגה יתאימו היטב בשל עמידותם לקור ויכולתם לשגשג בתנאי אור מוגבלים במשך חודשי החורף. גם רב-שנתיים בעלי פריחה כגון דלפיניום ותורמוס יהוו תוספת נהדרת. כפי שכתוב לעיל, סימטריה וקווים חדים מאפיינים את הגן הסקנדינבי, ולכן יש לעצב את פרישת הערוגות כך שישקפו זאת. ארגון זה והשליטה בכאוס יביאו לכך שהאזור יקרין רוגע שיתאים לצמחים המצויים בו. שימו לב לצבעי הרב-שנתיים שתבחרו. עליהם להיות חיוורים ושקטים כדי שלא יפריעו לשלוות הגן.

פונקציונליות ומטרה

הגן הסקנדינבי הוא פונקציונלי מטבעו ולכן בשעה שתעצבו אותו, עשו זאת מתוך כוונה להגיע למטרה מסוימת. אם כוונתכם ליצור גן ירק, האסתטיקה תתפוס מקום משני. התמקדו במקום זאת בחממות ובערוגות מוגבהות. כל השאר יגיע למקומו בטבעיות. לעומת זאת, אם הגן מתוכנן כמקום לרגיעה, הפכו אותו לסביבה מנחמת וחמימה, משל היה המשך ישיר לבית. הקפידו על קווים נקיים והדגישו את חיבור האלמנטים הקבועים כגון ריהוט הגן והחצר הפנימית. כך תעזרו לאורחיכם להשתלב בסביבה. הסירו אלמנטים צורמים מהגינה, כגון שיח קטן באמצע ערוגה או פרח בעל פריחה בולטת על גדר חיה חדגונית. יש לציין אמנם כי קשה לשלב בגן סקנדינבי אלמנטים של מים כגון בריכה או מזרקה, אולם ניתן בהחלט לעשות זאת. אם תשלבו אותם נכונה, הן יביאו עמם מעט מן הים או הנהר לתוך הגן.

חמימות ובהירות

הגן הסקנדינבי ממשיך בשעות הפעילות עם הופעת העונה הקרה. הטמפרטורות הצונחות והימים הקצרים הם פשוט מאפיינים של הגן. יש לקחת זאת בחשבון מראש בעת עיצובו. אח יציבה עם מושבים קבועים תהיה מוקד הגן בתקופה זו. תוכלו לנהל שיחות בעת שתאכלו תפוחי אדמה אפויים או מרשמלו צלוי. ניתן להשתמש בתאורה קבועה כדי להעניק אור חמים ואינטימי למקום. הימנעו משימוש בצבעים חזקים וזכרו להשתמש בנורות לד ידידותיות לסביבה. אחרי הכל, הקיימות היא מרכיב חשוב בגן הסקנדינבי. ליופיו הטבעי של הגן הסקנדינבי אין תחרות. עם זאת, לגנים אלה יש יכולת להביא יופי ארצי זה אל תוך הבית. אולי משום כך רעיון זה תופס תאוצה גם במדינות המרוחקות מאד מצפון אירופה.

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות