טיפול בדשא ובדבורים

הקשר הסימביוטי שלנו עם מאביקים

למאביקים יש תפקיד חיוני בייצור היבולים העולמי. קרוב ל-80% מצמחי היבול מסתמכים על שירותי מאביקים דוגמת דבורים, צרעות, נמלים, פרפרים וציפורים. ערכם של השירותים שמספקים בעלי חיים אלה נאמד בשלושה טריליוני דולרים בכל שנה! גם בגינות ביתיות ובפארקים הם מסייעים בהאבקת פרחים וצמחים ובכך תורמים לתפוקת פרחים, ירקות ופירות. פעולת ההאבקה מיטיבה גם עם המדשאות ומגבירה את עמידותן בפני לחצים סביבתיים. מעבר לכך, הפיכת המדשאה לבית גידול למאביקים היא פעולה אחראית וחברתית, בייחוד בשל היעלמותן המסתורית של הדבורים הפועלות – שהפכה למשבר של ממש. נוכח כל אלה, אין זה מפתיע כי אנשים רבים שבבעלותם מדשאה, מחזיקים במכסחת דשא ומשנים את שגרת הטיפול בה כך שתמשוך יותר מאביקים.

טיפול בדשא ובדבורים

יצירת מדשאות ידידותיות למאביקים

כולנו נהנים ממדשאה קצוצה היטב. כיסוח הדשא בכל סוף שבוע הפך לחלק בלתי נפרד מהחיים בפרברים. אולם מחקרים מראים כי כיסוח הדשא לעתים רחוקות יותר עשוי להיטיב עם משיכת דבורים ומאביקים נוספים. כיסוח הדשא במרווחים בני שלושה שבועות עשוי להגביר את ייצור פרחי הדשא פי שניים וחצי! מרווח בן שלושה שבועות יאפשר לדשא לפתח ראשי פרחים שימשכו מאביקים. הגבעולים הארוכים ישפרו את שימור הלחות, שתיטיב הן עם הדשא והן עם מאביקיו. אם מרווח בן שלושה שבועות אינו לרוחכם, שיקלו לבחור מקטע במדשאה אותו תכסחו לעתים רחוקות יותר לעומת השאר. כך עדיין יוותר בית גידול שימשוך דבורים בהמוניהן.

אסטרטגיות נוספות למשיכת דבורים למדשאה

אם האפשרות להפוך למושיעי הדבורים מרגשת אתכם, הנה מספר דרכים נוספות למשיכתן למדשאה.

  • בנו בתי מלון לדבורים: אם יש בקרבת המדשאה עץ מת, קצצו את הענפים (לבטיחותכם) וקדחו מספר רב של חורים במספר ענפים עבים. הדבורים לא יבנו כוורת על עץ מת, אין סיבה לחשוש. אך החורים יוכלו לשמש מחסה זמני עבורן.
  • הימנעו משימוש בחומרי הדברה: דבורים אינן אוהבות את ריחם וטעמם של חומרי הדברה. אך גם אם יאמרו נואש, לבסוף הן ימותו מהרעלה כימית מהצוף והלחות הנגועים ברעל.

אמנם לא תבחינו מיד בתוצאות, בייחוד אם אין על המדשאה פרחים או צמחים. אולם פעולותיכם יועילו לשפר את המערכת האקולוגית המקומית, ללא ספק. אם אריסטאוס, אל הדבוראות היווני, אכן קיים, בהחלט תקבלו את ברכתו!

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות