גינון בר קיימא – הסוד הוא בכיסוי

מחוללים מהפכה בגינון הביתי

גינון בר קיימא הפך בשנים האחרונות למילת “באז” בקרב קהילת שוחרי הסביבה. אבל מה בעצם פירוש המונח? בתמצית, גינון בר קיימא הינו רעיון הסובב סביב יצירת הזנה פיזית, פסיכולוגית וחזותית, תוך שימוש במשאבים טבעיים וללא הפרעה למערכות אקולוגיות קיימות או הגברת טביעת הרגל הפחמנית. המשאבים בהם מדובר הם אדמה, אספקת מים, זרעים, דשנים ורבים אחרים. העקרון המנחה העומד מאחורי גינון בר קיימא הוא ייצור בר קיימא ומתן כבוד לסביבה. בין אם אתם חדשים בעיסוק בגננות בת קיימא, ובין אם אתם רק מהרהרים בהצטרפות לתנועה, הכנו מספר טיפים וטריקים שיעזרו לכם להתחיל כראוי.

אדמה בריאה היא תנאי מפתח לגינה בת קיימא בריאה. עם זאת, האדמה חשופה למגוון סיכונים באופן יומיומי, ובייחוד אמור הדבר לגבי האקלים. חשיפה לגשם, כפור, חום קיצוני ורוח עלולה לפגוע דראסטית בבריאות האדמה. אמא אדמה מצאה שיטה טבעית נהדרת להגן על האדמה, בדמות עלים הנושרים עליה. ביערות בראשית רבים, עלים מתים מספקים שמיכת הגנה עבה לאדמה. יש ביכולתנו לחקות את מנגנוני הטבע, ואף למדנו לעשות זאת –  באמצעות כיסוי (מאלצ’ינג mulching). מהו כיסוי? המדובר בשמיכה אורגנית מעשה ידי אדם המשמשת להגנת פוריות האדמה וחומרי ההזנה שבה.

חומרים רבים עומדים לרשותכם לשימוש כחומר כיסוי, ובהם קומפוסט, עלים, עשב קצוץ, קליפות עץ ואפילו נייר עיתון! כיצד מייצרים חומר כיסוי? מבחינה טכנית, אין צורך להכינו – פשוט מניחים את החומר שבחרתם על האדמה וכך הוא הופך לחומר כיסוי. עם זאת, חשוב לבחור את החומר היטב. ההחלטה נשנעת ברובה על סוג הצמחים שעליהם תרצו להגן, על האקלים ועל תנאי האדמה הקיימים. שלושת חומרי הכיסוי הפופולריים ביותר הם:

עשב קצוץ: חומר מושלם לחלקות גדולות שאינן בשימוש. עשב קצוץ סופח כמויות מים גדולות וחוסם את אור השמש, ובכך מצטיין בחסימת עשבים שוטים. עם תהליך הרקבון, העשב יעשיר את חומרי ההזנה שבאדמה. אך הישמרו מפני הריח – הוא עלול להיות חזק למדי. ובכן, להבא כאשר תכסחו את הדשא, תדעו מה לעשות בכל החומר שקצצתם.

עלים: בחירתם המועדפת של בעלי גינות קטנות. פזרו אותם בעונת הסתיו, והם יגנו על האדמה מפני הקור העז שיגיע בחורף. עם בוא הקיץ, העלים יסיימו זה כבר את תהליך הפירוק הטבעי והאדמה תהיה בריאה בהרבה. עלים הם גם החטיף החביב על תולעים, כך שרבות מהן תמצאנה בגינה באביב, מה שיועיל להגברת הלחות.

קליפת עץ: קליפות גרוסות או מרוסקות, שניתן בדרך כלל לרכוש בחנויות לציוד גננות, מספקות דרך מצוינת להגנת האדמה בסביבת שיחים, גדר חיה ועצים גדולים. הרוח לא תעיף אותן בקלות, והחרקים יתקשו להזיזן, כך שהן מהוות הגנה ארוכת-טווח מצוינת לצמחים חסינים ורב שנתיים. והבונוס – אין להם ריח כלל!

להגנה ותועלת מרביות, הזמן האידיאלי להנחת כיסוי הוא אמצע או סוף הסתיו, בשכבה בעובי 7-8 סנטימטרים לפחות.

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות