גידול מדשאה שופעת

איזון תזונת האדמה

תחזוקה מאוזנת של תזונת האדמה היא ככל הנראה הגורם החשוב ביותר העומד מאחורי מדשאה משגשגת ושופעת, מלבד תנאי האקלים ואספקת המים. להבטחת ברי אות ושגשוג המדשאה, יש להקפיד לדשן את המדשאה מעת לעת, בייחוד לאחר הקיץ הארוך יתיש אותה. דבר זה חשוב במיוחד כאשר אין בנמצא מכסחות דשא עם פונקציית כיסוי (מאלצ’ינג).

עם זאת, לפני שתרוצו לפזר שקי דשן על המדשאה, כדאי שתדעו שדשנים אינם הבחירה המיידית להשבת האיזון התזונתי לאדמה. הבה נצלול לעומק הנושא.

מדשאה

מדוע יתכן שהמדשאה לא תזדקק לדשן בשלב זה?

חשוב להבין כי הדשן איננו מזון לצמחים – הדשא לא ישמין עם תציפו אותו בדשן. הצמחים יוצרים את מזונם בעצמם באמצעות פוטוסינתזה, שמהותה היא תהליך המרת אנרגיה מאור שמש לאנרגיה כימית המזרזת ייצור פחמימות וסוכרים מורכבים.

הדשן מספק לצמח חומרי הזנה וכימיקלים כגון חנקן, זרחן ותרכובות מלחים מסיסים, הנחוצים לתהליך הפוטוסינתזה. אולם פיזור חומרי הזנה וכימיקלים אלה אינו אחיד, בייחוד במדשאה בוגרת. בעוד שמחסור בדשנים עלול להשפיע על בריאות המדשאה, דישון יתר הוא בעיה חמורה אף יותר. לא ניתן להסיר דשן עודף מהמדשאה בהשקיה קבועה או באמצעות מי גשם. כך תשנה נוכחתו את האדמה בהגברת רמות המליחות והחומציות (pH). הדבר ישפיע לא רק על יעילות ייצור המזון בדשא, אלא אף יוביל לשנים של צמיחה נמוכה מהממוצע, הגברת הפגיעות למחלות ומזיקים, וכן לפגיעה ברעננות הצבע.

חקרו את בריאות המדשאה

השמיים לא יפלו, אז אין צורך להתחבא מתחת לשולחן – בדיקת האדמה היא עניין פשוט לביצוע. אין צורך ללבוש חלוק מעבדה. רכשו ערכות בדיקה לחומציות ומליחות. מחירן אינו יקר אך הן מדויקות. עקבו אחר ההוראות המצורפות. לחילופין, תוכלו ליצור קשר עם רשות החקלאות המקומית או עם המחלקה האגרונומית באוניברסיטה. בדרך כלל ישמחו לבצע עבורכם בדיקות תמורת תשלום סמלי, או אפילו חינם. אולם יהיה עליכם להביא לשם את הדוגמיות בעצמכם.

ריפוי האדמה

השבת ערכי החומציות באדמה איננה מלאכה קשה. ישנן תרכובות טבעיות בהן תוכלו להשתמש. גיר קלציט, סיד מיובש ואפר עץ הם תוספות בהן משתמשים בעלי מדשאות שכן הם זולים וקלים לשימוש. ניתן לרכוש אמצעים אלה במשתלה. הקפידו לעקוב אחר ההוראות והמינון המומלץ על מנת למנוע מצב בו האדמה תהפוך לבסיסית מדי. השבת המליחות תיקח זמן רב יותר. אולם התהליך פשוט גם במקרה זה. בקרו במשלתה ורכשו גבס. הגבס מכיל סידן מסיס, שיקשור את המלח שבאדמה. יש צורך לשפר את ההשקיה כדי לסנן את המלח.

יש לציין כי באדמה בריאה אין צורך לבצע צעדים אלה. אך בכל מקרה מומלץ להתחיל להשתמש בקומפוסט אורגני, קומפוסט תולעים ודשן בעלי חיים במקום בדשנים. שימוש עקבי ותדיר בקומפוסט אורגני ודשן ביולוגי ישפרו וייצבו את איזון התזונה ואת בריאות האדמה. תוכלו להעזר במדריך שלנו – לוח השנה לטיפול בדשא

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות