איך גוזמים עץ לימון?

מגדלים להנאתכם עץ לימון בגינה הפרטית? מעוניינים לדעת איך גוזמים עץ לימון, כיצד לבצע גיזום עצי הדר נכון ומתי לגזום את העץ? ובכן, בגינות רבות ברחבי הארץ ניתן למצוא עצי לימון מסוגים שונים, ביניהם זנים נפוצים כמו יוריקה, לימטה, ליים וליקווט (לימון סיני). למרות הפופולריות של עצי הלימון בישראל, חשוב לזכור כי הלימון אינו מקומי, לכן חשוב לטפל בו נכון ולהקפיד על גיזום עצי הדר מקצועי תוך התייחסות למאפייניו הייחודיים של העץ.

גיזום עצים

כללים חשובים לגיזום עצי הדרים

לימון הוא סוג של עץ ממשפחת ההדרים, זהו עץ יחסית קטן המתנשא לגובה מקסימלי של 6 מ’, ענפיו מחודדים, פרחיו מאופיינים בצע סגול בהיר ועליו בצורת אליפסה מחודדת. את עץ הלימון ניתן לרכוש במשתלות רבות ברחבי המדינה, ובדרך כלל עץ הלימון מורכב על גבי שורש חושחש. ההרכבה על שורש חושחש נועדה למנוע מחלות שונות, להגן עליו מפני קור האופייני לאזורים בצפון המדינה וכדי לאפשר שיטות השקיה מתקדמות ויעילות יותר.

מומלץ לנטוע עצי לימון באביב, אך אפשר גם בעונות אחרות. זהו עץ יחסית קל לגידול, הוא נחשב לעמיד במיוחד וגם מתאים למגוון סוגי קרקע. אפשר לגדל את העץ גם במרפסת, אך צריך עציץ גדול, לדאוג להשקיה נכונה בהתאם לעונה, וכמובן לגזום את העץ. הגיזום מאפשר לעץ להתחזק, שומר על בריאותו וחוסנו הטבעי ומגביר את תפוקת הפרי בעונה. כמו כן, הגיזום מונע מהענפים ליצור סבך, וכך אפשר לקטוף בקלות את הלימונים מהעץ.

עץ לימון נחשב לעץ ירוק עד, לכן יש לגזום אותו בעונת הלבלוב, כלומר לפחות פעמיים בשנה, לקראת סוף עונת האביב כאשר הלבלוב חזק במיוחד, ובעונת הסתיו כאשר הלבלוב פחות חזק אך עדיין מורגש ונראה לעין. גיזום עץ לימון הוא חלק בלתי נפרד מגידולו, ומאחר והעץ ירוק עד אין תקופה ארוכה בחורף בה העץ נכנס לתרדמה, התקופה המומלצת בדרך כלל לגיזום עצים. לכן, אנשי המקצוע בתחום הגינון והגיזום ממליצים לגזום את העץ לפני מועד הפריצה העיקרי המתרחש בתחילת האביב ובסוף החורף. גננים מקצועיים ממליצים לגזום עצי לימון בתדירות גבוהה, וכדאי לגזום ענפים מתים ויבשים לאחר שמגלים אותם, כדי לשמור על בריאות העץ ולהקל עליו.

הכלל החשוב ביותר עליו יש להקפיד בעת גיזום עץ לימון הוא הסרת הענפים המתפרצים לגובה, חשוב לגזום לאט ובמתינות את העץ, ומומלץ לבצע את הגיזום בעזרת כלי גינון נטענים מתוצרת מותג מוכר ואמין. כלי הגיזום המומלצים לגנן המתחיל והחובבן או לגננים מקצועיים הם:

  • מסור גבהים נטען V24 – כלי גינון נטען חזק, יעיל ועמיד לגיזום ענפים יחסית דקים של עץ הלימון ולצורך טיפוח העץ ועיצובו.
  • מסור שרשרת 18 אינץ’ V80 – כלי גינון נטען חזק ועוצמתי לניסור יעיל ומהיר של ענפי העץ, המסור שוקל 6 ק”ג בלבד, הוא מקביל למסור בנזין 45 סמ”ק, נוח לאחיזה והסוללה מספיקה ל-35 דקות עבודה רציפה.
  • מסור שרשרת גבהים V80 – מסור שרשרת ייעודי ואמין לניסור ענפים בגובה, המסור שקט, נוח לאחיזה, ידידותי לסביבה וניתן להטעין את הסוללה באמצעות מטען מהיר.

הרשמו לניוזלטר שלנו

מצטרפים ונהנים מעדכונים והטבות